اهالی شمیران به دیدن لباس‌های سرخ و سفیدشان در حوادث مختلف عادت کرده‌اند.

هلال احمر

 همشهری آنلاین_ مرضیه موسوی:   حتی در روزهایی که کرونا اهالی تهران را خانه‌نشین کرده بود جوانان و داوطلبان شمیرانی، خود را به مراکز درمانی می‌رساندند و برای کمک به کادر درمان و پزشکان ایده‌های خلاقانه‌ای داشتند. از تهیه و توزیع ماسک تا توزیع قهوه و میان وعده در مراکز درمانی و بین کادر درمان. غربالگری و تب‌سنجی در ورودی‌های لواسان و رودبار قصران هم از دیگر اقدامات این گروه داوطلبی در شمیران بود. هلال‌احمر این روزها به اطلاع‌رسانی و آموزش در زمینه کرونا می‌پردازد و با وجود حیات این ویروس در دامنه‌های کوه، عملیات امداد و نجات همچنان ادامه دارد.

شیوع کرونا در تهران خیریه‌ها و فعالیت‌های داوطلبانه در شمیران را با هم همدست کرده بود تا به کمک همدیگر، نیازها و کاستی‌های موجود را برطرف کنند. از تولید و توزیع ماسک تا تهیه مواد ضدعفونی‌کننده و رساندن آن به دست بیماران و کادر درمانی.  
«یلدا یزدان» مسئول امور داوطلبان هلال‌احمر شمیران می‌گوید: «خیّران و مؤسسه‌های خیریه در شمیران ارتباط خوب و مؤثری با ما دارند. با آغاز شیوع کرونا در شمیران و تهران ۸۰ میلیون تومان پول نقد برای تهیه ماسک و ضد عفونی‌کننده توسط این خیّران و داوطلبان به هلال‌احمر شمیران اهدا شد. ماسک‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده به کمک همین داوطلبان به دست کادر درمان در منطقه رسید تا بخشی از نیاز بیمارستان‌ها در این زمینه تأمین شود. حدود ۴۰ هزار ماسک توسط داوطلبان و خیّران هلال‌احمر در شمیران توزیع شد. » 
کمک‌های داوطلبانه تنها به خرید و توزیع ماسک و ضد عفونی‌کننده خلاصه نشد و با کمک‌های نقدی مردم شمیران ۲ دستگاه ونتیلاتور، خریداری و به بیمارستان مهدیه و بیمارستان امام خمینی(ره) اهدا شد. یزدان می‌گوید: «این روزها که معیشت مردم هم دچار مشکل شده است در طرح‌های مختلف هلال‌احمر بسته‌های معیشتی و مواد غذایی و بهداشتی به دست نیازمندان می‌رسانیم.  
این افراد از قبل توسط نیروهای معتمد ما شناسایی شده‌اند و تحت حمایت هلال‌احمر هستند. ۵۷۰ بسته مواد غذایی به کمک داوطلبان تهیه و شب‌عید میان خانواده‌های نیازمند توزیع شد. از ابتدای ماه رمضان تاکنون هم ۵۷۰ بسته حمایتی دیگر بین این خانواده‌ها توزیع شده است. در ماه‌های گذشته به کمک مددکاران بیمارستان‌ها افراد نیازمند دیگری شناسایی شده‌اند تا داوطلبان هلال‌احمر به آنها در تأمین معاش خود و هزینه‌های درمان کمک کنند. »

  • میان وعده‌ها را به مراکز درمانی می‌رساندم

کادر درمان در روزهای اوج شیوع کرونا خستگی خود را با میان وعده‌هایی از تن بیرون می‌کردند که به همت جوانان هلال‌احمر شمیران تهیه می‌شد. از قهوه و شیرینی تا آب میوه‌ و غذاهای سبک دیگر. پویش «درمانگر قهرمان» ولوله‌ای بود که از اسفندماه در میان جوانان به راه افتاد و بسیاری از کاسبان شمیران را هم با خود همراه کرد.  
«محمد فضلی» مسئول امور جوانان هلال‌احمر شمیران می‌گوید: «جوانان هلال‌احمر کمک کردند تا برای بیش از ۲۷ مرکز درمانی و بهداشتی شمیران و تهران میان وعده‌های سالم ارسال کنیم. در این پویش میان وعده‌هایی مثل قهوه و آب میوه و کیک و شیرینی به‌صورت کاملاً بهداشتی تهیه می‌شد و به موقع به کادر درمان بیمارستان‌ها می‌رسید. زمانی که ما این پویش را آغاز کردیم تعدادی از کافه‌داران شمیران به‌صورت خودجوش این کار را آغاز کرده بودند. اما برای هدفمند شدن این اقدام به جمع ما پیوستند. مثلاً ممکن بود تعداد زیادی میان وعده از جاهای مختلف به بیمارستان مسیح دانشوری برسد اما در همان روز کادر درمانی در بیمارستان شهدای تجریش میان وعده‌ای نداشتند. تجمیع این فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی کلی برای آن کمک کرد تا بتوانیم این میان وعده‌ها را در تعداد بیشتری از مراکز درمانی توزیع کنیم و علاوه بر شمیران به دست کارکنان درمانی تهران هم برسانیم. » 
تیم‌های ۱۵ نفره‌ای هر روز این میان وعده‌ها را از محل آماده‌سازی به موقع به مراکز درمانی می‌رساندند. جوانان هلال‌احمری در گردنه قوچک هم در طرح غربالگری شهروندان و شناسایی موارد مشکوک به امدادگران کمک می‌کردند.  

تعطیلی مدارس و اداره‌ها و خانه‌نشینی شهروندان در روزهای پایانی سال موجی از جمعیت را به سمت کوه‌های شمیران روانه کرده بود. با وجود هشدارها برای ماندن در خانه، کوهپایه‌های شمیران در اسفندماه به مقصدی برای سفر یک روزه شهروندان تبدیل شد. غربالگری و تب‌سنجی در گردنه قوچک از اقدامات امدادگران هلال‌احمر در این روزها بود تا از ورود افراد مشکوک به کرونا به کوهپایه‌ها و روستاها جلوگیری شود.  
«محمد بدری» مسئول امداد و نجات هلال‌احمر شمیران می‌گوید: «از ۲۷ اسفند ماه غربالگری و تب‌سنجی در گردنه قوچک آغاز شد و تا ۸ فروردین ماه ادامه داشت. هر روز به‌طور متوسط هزار خودرو در این ورودی غربالگری می‌شد. » 

  • تنها خانه داوطلب روستایی شمیران در روستای کند علیا برپاست / زلزله آمد خانه‌ها ترک خورد

پایگاه هلال‌احمر شمیران فعالیت‌های امدادی و داوطلبانه خود را در منطقه یک و روستاهای شمیران انجام می‌دهد. تنها خانه داوطلب روستایی شمیران در روستای کند علیا هم این روزها به‌عنوان پایگاهی برای کارهای داوطلبانه و امدادی فعالیت می‌کند.  


«حسن فراهانی» رئیس شعبه هلال‌احمر شمیران می‌گوید: «فعالیت‌های هلال‌احمر شمیران به دلیل قرار داشتن در محدوده کوهستانی تهران گستره زیادی دارد. از طرفی شیوع کرونا در کشور هم بار تازه‌ای بر دوش امدادگران و جوانان و داوطلبان این جمعیت گذاشت. در این مدت خیریه‌ها و انجمن‌های مختلفی با ما همکاری داشتند تا برنامه‌ریزی برای توزیع اقلام بهداشتی و کمک‌های مردمی بهتر و دقیق‌تر انجام شود. فعالیت‌های نیروهای ما در این روزها هم قابل تجلیل است. » 
او از عملیات‌های امداد و نجات کوهستان می‌گوید که حتی در روزهای شیوع کرونا هم در شمیران ادامه داشت. بررسی و ارزیابی روستاهای شمیران بعد از زلزله هفته گذشته تهران هم از دیگر اقدامات این روزهای جمعیت هلال‌احمر شمیران بود: «بلافاصله بعد از وقوع زمین لرزه تیم‌های ارزیاب به روستاهای شمیران رفتند. خوشبختانه این زمین لرزه خسارت جانی در پی نداشت و تنها حدود ۱۵ خانه در روستای کند علیا دچار ترک خوردگی شده بود. » امدادگران هلال‌احمر ۲۴ ساعته در گردنه قوچک فعال بودند و هر روز ۱۲ امدادگر و نجاتگر به تب‌سنجی و غـــــربالگری می‌پرداختنـد. در این روزها علاوه بر غربالگـری امدادگــران در شــــیفت‌های همیشـگی خود آماده‌باش بودند تا حوادث مختلف جاده‌ای و کوهستان را هم پوشش دهند. تیمی هم به‌صورت آنکال و آماده‌باش برای پشتیبانی بهتر حوادث انتخاب شده‌بود.

کد خبر 511165

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha